fredag den 13. august 2010

Når man glemmer...

I dag er det 7 måneder siden, Tobias døde. Jeg kan stadig se ham for mig – det skønne grin med mellemrum mellem fortænderne, øjnene, som slet ikke var i stand til at skjule, at der skulle laves ballade. Han havde en pudsig lille vane med at skulle nusse mine øjenvipper, helst med mascara på, eller øjenbryn i mangel af bedre - han blev helt salig af det. Han elskede at ligge i ske. Når han vågnede meget tidligt, kunne jeg altid lokke ham til en halv time mere, hvis vi lå i ske. Jeg kan stadig dufte hans hår, synes jeg, og jeg kan stadig høre hans latter. For slet ikke at nævne hans ”vov-vov”, uanset hvilket dyr, han mente.

Men detaljer begynder at smutte for mig. De små buttede hænder står ikke så skarpt for mig mere, farven på hans frække øjne kan jeg ikke helt genkalde mig, som jeg kunne, lige efter han døde, og hans lille krop sløres også for mit indre blik.

Er det vigtigt? Måske ikke, men nogle gange frygter jeg, at det griber om sig. At jeg pludselig ikke længere føler, at hvis jeg rækker hånden ud, så kan jeg mærke hans bløde hår, eller at jeg stadig kan fornemme hans bløde arme om mit ben, når han lige skulle have lidt kærlighed midt i legen. Alle de gode ting – alle de minder, jeg har, fordi jeg er Tobias’ mor, fordi Tobias har været her i mit liv og gjort sit store indtryk.

På de her mærkedage mindes jeg altid ekstra meget, og jeg gør en ekstra indsats for at huske. Naturligvis er det så også på disse dage, at jeg opdager, hvor meget tiden hvisker ud.

Så jeg forsøger at holde minderne skarpe på min egen måde. Bruge disse dage til at mærke, føle og glædes. I morges tog jeg mig for eksempel en lille dans med Tobias. Han elskede nemlig at danse og blive svinget rundt. Og den situation føler jeg, at jeg næsten kan genskabe, når jeg danser med billedet af ham og mindes følelsen. For den forsvinder nemlig ikke eller bliver hvisket ud. Følelsen af altoverskyggende kærlighed er akkurat lige så stærk, som den dag, han døde.

2 kommentarer:

  1. Måske ville Tobias sige sådan her. Fra en der syntes det må være en frygteligt oplevelse.

    My mom is a survivor, or so I've heard it said...

    But I can hear her crying at night, when all others are in bed.

    I watch her lay awake at night, and go to hold her hand...

    She does not know I'm with her, to help her understand.

    But like the sands on the beach, that never wash away...

    I watch over my surviving mom, who thinks of me each day.

    She wears a smile for others...a smile of disguise!

    But through Heaven's door I see...tears flowing from her eyes.

    My mom tries to cope with death, to keep my memory alive...

    But anyone who truly knows her, knows it is her way to survive.

    As I watch over my surviving mom, through Heaven's open door...

    I try to tell her that angels protect me forevermore.

    I know that does not help her, or ease the burden that she bears...

    So if you get a chance, go visit her...and show her that you care.

    For no matter was she says..no matter what she feels...

    My surviving mom has a broken heart, that time will never heal.

    SvarSlet
  2. Kære Maria

    Hvor er det smukt! Mange tak skal du have.

    Pernille

    SvarSlet